Bihorul şi-a “tras” carte de vizită


O frumoasă carte de vizită a Bihorului şi Oradiei. Asta este cea de a treia ediţie a monografiei apărute la editura Duran’s, în trei limbi, română, maghiară şi engleză, şi în condiţii grafice de excepţie.

Fiind o carte în care a pus suflet şi pasiune, Ovidiu Pop, managerul editurii, a stat trei luni de zile la editat imagini reprezentative pentru Bihor şi Oradea, „ca să retuşez ceea ce nu au reuşit edilii în atâţia ani”.

Carte de vizită de lux

Prezent la lansare, profesorul Aurel Chiriac a definit monografia ca fiind o lucrare „cu substanţă”, atât în ceea ce priveşte informaţiile pe care le aduce cu privire la „locurile fundamentale pentru identitatea acestei lumi interculturale şi multietnice” în care trăim, cât şi ca ilustraţie, „imaginile reuşind să fie o expresie a aceea ce înseamnă Bihorul şi Oradea ca valori arhitecturale, trecute şi prezente, dar şi naturale, căci Bihorul e un rai din perspectiva naturii păstrate încă în esenţa ei”.

Monografia a apărut într-un tiraj de 1.500 de exemplare, la un preţ de 120 RON. Ar putea părea mult, dacă nu ţii seama de conţinutul şi calitatea ei, prinse în 200 de pagini color în care fiecare sătuc al Bihorului are mica lui prezentare, în text şi imagine.

„Nu e un best seller sau un roman poliţist. Dar, spre comparaţie cu monografiile altor judeţe sau oraşe, e mai ieftină şi, în schimb, mult mai bogată în informaţii. E adevărat că ne adresăm cu ea în special repretezentanţilor administraţiei locale, fiindcă o considerăm o ediţie de lux, un produs protocolar ce nu ar trebui să lipsească de pe rafturile niciunei instituţii, firme sau agenţii turistice”, a spus Ovidiu Pop, care a precizat că întregul tiraj a fost finanţat în exclusivitate de Duran’s.

Rai şi dezinteres

Ovidiu a relatat şi câteva întâmplări tragi-comice din perioada conceperii albumului. Pefecţionist şi riguros, managerul a fost în stare, de pildă, să oprească monografia de la tipar, pentru a aştepta rezultatul referendumului privind schimbarea denumirii comunei Ciuhoi în Sâniob, pentru a o publica pe cea corectă.

„Umblând cu ATV-ul pe la cele peste 60 de biserici de lemn din judeţ, am rămas şocat să descopăr cum trei dintre ele fuseseră transformate, chiar de preoţi, în depozite de materiale de construcţie pentru bisericile cele noi pe care le ridicau. Alţii acoperiseră bisericile din lemn cu tablă în loc de şindrilă, transformându-le în kitsch. E un dezinteres mare al preoţilor faţă de monumente”, s-a plâns Ovidiu Pop.

Patronul Duran’s a fost completat de directorul Muzeului Ţării Crişurilor care a spus că, în prezent, „monumentele au ajuns o corvoadă pentru comunităţile locale”. „Legea prevede ca oamenii locului să le protejeze, dar nu îi ajută să găsească sprijin financiar, iar ei abia îşi întreţin bisericile noi, aşa că le neglijează pe cele vechi. Primăriile ar trebui să prevadă sume pentru întreţinerea lor, dar sau nu sunt bani, sau nu e interes”, a spus Chiriac, exemplificând cu biserici vechi, care au ajuns furate de obiecte în lipsa oricărei protecţii sau au rămas fără fresce vechi din cauza neglijenţei celor care le administrau.

Concluzia lansării a fost aceea că bihorenii ar trebui să se aplece mai cu grijă spre valorile pe care le au aproape şi pe lângă care azi trec nepăsători. Altminteri, le vom găsi nu peste mult timp doar prin monografiile scoase de Ovidiu Pop, în poze din ce în ce mai retuşate…
Sursa: Bihoreanul


citeste articolul