Fotograf PR-ist: Ovi Pop ne arată cum se vede Oradea de sus


Profesor de sport cu diplomă, Ovidiu Pop n-a predat niciodată, însă şi-a găsit rostul într-un alt domeniu: publicitatea. Patronul Agenţiei Duran’s a încercat să-şi transforme pasiunile în munca de zi cu zi, ajungând să realizeze primul ghid turistic al Bihorului de după 1989 şi zeci de monografii ilustrate ale Oradiei şi judeţului.

În plus, din 2006 le prezintă orădenilor şi turiştilor o altă faţă a urbei de pe Crişul Repede: cea văzută din cer.

Lasă-i pe alţii

În 1994, pe când era student la Sport, Ovi s-a angajat ca agent publicitar la ziarele locale. Când şi-a dat seama că are fler, s-a decis să-şi înfiinţeze propria firmă, Duran’s, devenită între timp agenţia şi editura Duran’s Press. La absolvirea facultăţii, a vrut să se facă profesor, dar i s-a spus că, din moment ce are deja propria afacere, mai bine să lase locul altui “amărât”.

Aşa a închis pentru totdeauna capitolul învăţământ şi s-a concentrat asupra propriei agende. În 2005, când business-ul îi mergea bine, s-a decis să îmbine utilul cu plăcutul şi să-şi folosească agenţia pentru a promova locurile natale: Oradea şi Bihorul.

Ghiduri pe bandă

Primele produse scoase pe piaţă au fost hărţi turistice de buzunar ale oraşului şi judeţului. Apoi, în 2005, a editat un ghid turistic al Bihorului, primul după aproape trei decenii. “Prima ediţie a aparţinut în întregime Consiliului Judeţean. Când mi-am dat seama că şi bihorenii de rând şi-l doresc, l-am reeditat în fiecare an până în 2009”, spune Ovi, mândru că mulţi bihoreni stabiliţi în străinătate au luat ghidul să arate dincolo ce frumos e acasă.

Între timp, a mai scos pe piaţă o monografie ilustrată a judeţului (2005), dar şi primul ghid turistic al Oradiei (2007), editat în şase limbi. Apoi a publicat volume despre monumentele de arhitectură din oraş şi judeţ, precum şi cu bisericile de lemn din Bihor, care îl fascinează. “Mor după ele şi mă enervez când văd că Episcopiei Ortodoxe nu îi pasă de bisericile din lemn. În cel mai fericit caz sunt renovate, dar în interior sunt sufocate cu tot felul de flori din plastic. În alte cazuri, dacă se ridică o biserică zidită, cea de lemn e dezmembrată”, zice el, cu vădit regret.

Din cer

Produsele destinate turiştilor au prins la vânzare, dar niciodată nu i-au adus lui Ovi un profit prea mare. Preţul de vânzare, de regulă, acoperă costurile de producţie. În plus, şi cu vânzarea lor a avut numeroase piedici, negăsind prea multe magazine dornice să expună tipăriturile. “Se simte acut lipsa unui centru de informare turistică în Oradea”, spune bărbatul.

Costurile de producţie i-au crescut exponenţial când a decis să publice un volum inedit: Bihorul văzut din aer, un album de fotografii pe care le-a făcut personal din avion. A luat sute de ore de zbor, cu un pilot experimentat, pentru a aduna imagini de peste tot. “N-am fost primul care a făcut poze de sus în Bihor, dar am fost primul care a pozat Oradea din avion pe timp de iarnă”, se mândreşte artistul.

Oradea în 3D

A pozat din aer fiecare colţişor al Oradiei, dar şi zeci de zone ale judeţului, fotografiile fiind prezentate în zeci de expoziţii. “Aceste fotografii sunt documentare, nu artistice. Din zbor e mai greu să faci poze artistice”, explică Ovi. În urmă cu un an, a prezentat fotografiile şi într-o manieră inedită la acea vreme, convertind 45 de fotografii cu Oradea în format 3D, cu ajutorul unui soft special de calculator.

Toate acestea sunt o afacere, dar mai presus de asta, o pasiune. Fiind un mare fan al locurilor în care s-a născut şi trăieşte, orădeanul şi-ar dori ca toată lumea să vadă câte minunăţii au aceste locuri şi tocmai de aceea se bucură când vede că ghidurile sale sunt citite online şi din ţări îndepărtate, precum China. Pentru că, în fond, asta îşi doreşte: să facă reclamă Oradiei şi Bihorului, ca să ştie toată lumea cât sunt de frumoase…


citeste articolul