Luptă împotriva cancerului oral


De Crina Dobocan

Reactualizat la: 

Asociația „Buni prieteni” a lansat o campanie al cărei scop este informarea, conștientizarea, prevenția și depistarea precoce a cancerului oral.

Asociația „Buni prieteni” din Oradea a început din luna februarie a acestui an să organizeze campanii dedicate informării, conștientizării, prevenției și depistării precoce a cancerului. Acesta este de fapt obiectivul pentru care ONG-ul orădean a fost constituit. Un alt scop este acela de a sprijini persoanele diagnosticate oncologic și familiile acestora.

„Cancerul poate fi prevenit și tratat cu succes dacă este depistat la timp”, este credința președintelui Asociației „Buni prieteni”, Alina Dascăl.

Ideea de a lansa această asociație a apărut după ce soțul acesteia a fost diagosticat cu cancer la limbă. Astfel, ea și-a înțeles misiunea: de a salva cât mai multe vieți, prin conștientizare și acțiune împotriva acestei boli care, în România împarte o șansă de supraviețuire de 50%, în timp ce media europeană este de peste 80%.

Alături de orădeni, ea speră că în timp, va schimba această statistică.

„Ne dorim să transmitem mesaje de speranță, că totul poate fi învins dacă nu ești singur, dacă lupți, dacă nu renunți”, a spus Alina Dascăl.

Deși recent lansată, Asociația „Buni prieteni” a demarat mai multe proiecte, cel de luptă împotriva cancerului oral ocupând un loc special.

„Soțul meu a fost diagnosticat cu cancer bază limbă, deci este o formă de cancer pe care o cunoaștem, din păcate, foarte bine. În egală măsură, fiind profesor, mi-am dat seama că partea de informare și conștientizare lipsește din tot ce înseamnă lupta noastră. Adică, dacă în străinătate, pașii urmați sunt informare, conștientizare, prevenție și depistare precoce, la noi este cam invers. Iar asociația noastră are ca domeniu de activitate partea de informare și conștientizare. Deci, cei ce doresc vor învăța care sunt formele de cancer, ce fel de analize se fac și cum putem să le prevenim”, a mai precizat Alina Dascăl.

Controale periodice

Campania împotriva cancerului oral, intitulată „Scoate limba cancerului oral”, a debutat în primele zile din aprilie și se va desfășura pe parcursul mai multor luni. Ambasadorii campaniei sunt actorul Sebastian Lupu, fashion designerul Rozalia Bot, Laura Pașcalău -fondatorul comunității de mămici „Sunt mămică, ce să fac?” și artistul fotograf Ovi D. Pop.

„Eu întotdeauna am încurajat mămicile din grupul pe care l-am creat să țină cont de prevenție, să-și facă regulat controale etc.”, a spus Laura Pașcalău, unul din promotorii campaniei.

„Este un proiect de suflet, pentru că eu mi-am pierdut ambii părinți în lupta cu această boală necruțătoare, cancerul. Doresc ca oamenii să conștientizeze faptul că prevenția este medicina viitorului. Există astăzi tehnologie pentru a detecta din timp sau chiar pentru a preveni anumite forme de cancer. Mi-aș dori ca și în România să există mai multă implicare, atât din partea oamenilor, cât și din partea sistemului de sănătate, pentru a diminua numărul de cazuri grave de cancer”, a spus Ovi D. Pop, unul din ambasadorii campaniei.

„Fondatorul Asociației și al acestui proiect mi-a fost o tare dragă colegă de liceu. Din solidaritate față de situația nedorită prin care a trecut împreună cu soțul ei, am răspuns pozitiv propunerii ei de a fi ambasador. În general, am o atitudine de susținere față de toate proiectele care îmi sensibilizează sufletul”, a spus Rozalia Bot, care a răspuns imediat provocării de a se implica în campanie.

„Orice, înseamnă să pun o cărămidă de început in reconstruirea speranței pentru cei care au atâta nevoie in deznădejdea lor, imi dă un sentiment de mulțumire ca am înțeles ce înseamnă GRIJA! Orice, înseamnă să pun o piedică serioasă celor care trăiesc de pe urma acestor adevărate tragedii, îmi confirmă puterea pe care o are o echipă unită! Orice efort pe care îl depun pentru a vedea conturarea unui zâmbet pe chipurile celor aflați într-o nedreaptă suferință. Toate acestea îmi antrenează respirația pentru clipa prezentului și nădejdea unui mai bine pentru un mâine posibil”, a motivat actorul Sebastian Lupu.

„Am ales luna aprilie ca dată de lansare, pentru că la nivel mondial, este luna dedicată cancerelor din sfera ORL”, a explicat Alina Dascăl. Pe toată durata campaniei vor avea loc activități de informare, de conștientizare, de prevenție și de depistare precoce a cancerului, dar și screeninguri pe care le vor face dentiștii parteneri ai campaniei. În acest scop, a fost semnat și un parteneriat cu Colegiul Medicilor Stomatologi Bihor, iar împreună cu specialiștii se va stabili care sunt factorii de risc și simptomele care ar trebui să alarmeze, unde și cui trebuie să se adreseze oamenii dacă le observă, care este incidența în Bihor, cum se poate interveni și cum poate fi depistat la timp.

„Prevenția este medicina viitorului, iar campanile de luptă împotriva cancerului ar trebui să înceapă toate așa: prevenind, depistând precoce în stadiile incipiente. Șansele de supraviețuire sunt astfel mult mai mari și nimeni nu trebuie să-și joace la ruletă propria viață. Depistat târziu, reușita în lupta cu cancerul devine o chestiune de ruletă. Câștigi sau pierzi, ai noroc sau ai ghinion. Nu așa ar trebui să se pună problema după atâția ani de luptă împotriva acestei maladii, după atâtea vieți pierdute. Dar depinde de fiecare dintre noi să schimbăm lumea în care trăim. Pas cu pas”, a spus Alina Dascăl.

Luptă împotriva cancerului oral