Zâne și monștri: O tânără din Oradea a debutat cu o impresionantă expoziție de „păpuși” digitale (FOTO)


Generația „touch screen” se afirmă și în artă. Raisa Turcu-Nistreanu, o tânără din Oradea elevă în ultimul an de liceu, dar deja admisă la o importantă academie de arte din Italia, și-a prezentat sâmbătă colecția de picturi, dar și de ilustrații realizate digital, cu personaje virtuale de tip avatar.

Cu această expoziție, intitulată „Zâne și monștri” și prezentată la Galeria de Arte „Ovidpop” din complexul comercial ERA Park, adolescenta pasionată din copilărie de pictură și-a marcat debutul în lumea artistică, fiind apreciată de specialiști.

Păpușile virtuale

Tablourile Raisei „au forță de expresie”, după cum a precizat artista Roxie Netea, reprezentantă a asociației D’art și cunoscută orădenilor pentru desenele făcute pe o alee din Parcul Libertății. „Forța de exprimare a pânzelor este tăioasă, ca o lamă de sabie care deschide o rană deja existentă, o răsucește dibaci, o extrage discret și observă tacit cicatrizarea noastră ca spectatori”, a precizat Netea pentru publicul format în mare măsură din colegi de școală și profesori ai pictoriței, alături de apropiații ei ori oameni simpli curioși.

Lucrările realizate digital, mult mai numeroase, au atras însă cele mai multe priviri. Raisa a creat zeci de păpuși virtuale, prezentate ca niște zâne diafane, dar și ca demoni ori monștri. După cum a observat Roxana Netea, tableta grafică i-a folosit artistei ca un portal spre o lume fantastică, cu care „își subjugă eroii și îi face să danseze după propria ei muzică”.

Netea a evidențiat și faptul că artista debutantă este „exponatul unei generații noi, touch screen, unde realitatea virtuală este mai veridică și mai autentică decât realitatea însăși”.

Tablourile păcatelor

După laude aduse și de profesoarele Maria David şi Andreea Meza, care s-au declarat încântate nu doar de talentul dovedit de Raisa Turcu-Nistreanu, ci și de „spontaneitatea desenelor, de imaginația bogată și ingeniozitatea cu care a construit formele”, artista și-a prezentat la rândul ei creațiile, mărturisind că întotdeauna și-a dorit să-și vadă arta „dincolo de ecranul tabletei”.

„Multe din desenele mele digitale reprezintă păpuși, pentru că le consider o formă de artă completă: de la culori, la figură, la machiaj și păr, până la personalitățile asociate”.

Despre tablouri, Raisa a spus că șapte din ele reprezintă cele șapte păcate de moarte ale lui Dante Alighieri din „Divina comedie”, realizate în manieră suprarealistă: „Am transformat figura umană schimonosind-o, pentru a evidenția efectele pe care le au păcatele asupra omului”.

De pildă, „Sloth” (Lenea) se scurge încet, încercând zadarnic să se lupte cu timpul, „Envy” (Invidia) încearcă să imite opiniile celor din jur, dar „nu își dă seama că trebuie să se uite doar înăuntrul propriei ființe”, iar „Pride” (Mândria) este absorbită de lumea vanității.

Va fi studentă la Milano

Elevă în clasa a XII-a la Colegiul Național Emanuil Gojdu, un liceu cu profil real, și lăudată și de directoarea școlii, Anca Mile, artista a mărturisit pentru BIHOREANUL că face creații digitale încă din clasa a VI-a, când și-a primit prima tabletă, dar de pictură este pasionată de când era chiar mai mică.

Această înclinație a determinat-o să aplice la Nuova Accademia di Belle Arti (Noua Academiede Arte Frumoase) din Milano, unde a și fost admisă, astfel că deja știe unde își va continua studiile, după Bacalaureat.

Expoziția va rămâne deschisă la galeria fondată de fotograful Ovi D. Pop până pe 14 iunie.